نکاتی پیرامون 313 یار حضرت مهدی (عج)

نکاتی پیرامون 313 یار حضرت مهدی (عج)

 

 

پیرامون 313 یار مخصوص وویژه امام زمان به دو نکته مهم اشاره مى نمایم :

1 ـ تواتر حدیث 313 نفر :

در هـمـه جــا مـعـروف اسـت و در کـتـاب هــاى مربوط به امام زمان (عج) نوشته شده که هنگام ظهور آن حضرت 313 نفر یاران مخصوصش به او مى پیوندند و همچون کــوه در بـرابر حوادث ایستادگى کرده و همراه امام  هستند و این حدیث 313 نفر در کتب معروف مانند بحار الانوار و اثبات الهداة و منتخب الاثر...آمده است.

2 ـ ویژگی هاى مخصوص یاران خالص یعنى 313 نفر از دیدگاه روایات :
الف) امام مهدى (عج) در انتظار آنها به سر مى برد :

هنگام ظهور امـام قائم (ع) آن حضرت قبل از آنکه کنار کعبه برود و تکیه بر کعبه کند و صداى دل آراى خــود را بلند کرده و به جهانیان برساند ، در مکانى به نام ذى طوى در انتظار 313 نفر از یاران خاصش توقف مى کند تا اینکه آنها مى آیند و به آن حضرت مى پیوندند... و از آنجا همراه امام به کنار کعبه مى روند ...

ب) 313 نفر از اطراف جهان جمع مى شوند :

امام باقر ع مى فرماید : خداوند براى حضرت قائم (عج) از دورترین شهرها به تعداد جنگاوران جنگ بدر، 313 مرد را جمع مى کند.

ج) 313 نفر نخستین بیعت کنندگان با حضرت قائم (عج) هستند :

هنگام ظهور نخستین کسانى که پس از جبرییل امین با امام قائم (عج) بیعت مى کنند ، همین 313 نفر هستند و ایـن مطلب در احادیث آمده است. البته بــایــد تــوجـه داشت که آغاز ظهور یاران امام زمان 313 نفرند و گرنه بطور سریع به ریاران آن حضرت افزوده مى شود، بطورى که در همان آغاز به چندین هزار نفر خواهند رسید. (در واقع اینها یاران خاص و نزدیک امام هستند.)

د) 313 نفرجانبازان سلحشوراند :

امام سجاد ع مى فرماید : این 313 نفر در حدّى از ایثار و جانبازى و شجاعت و سلحشورى هستند کــه دشمنان قــائــم جمع مى شوند تـا آن حضرت را به قتل برسانند ، همین 313 نفر با دفاع قهرمانانه در راه آن حضرت دشمنان را دفع مى کنند.

هـ) 313 نفر پرچمداران و حاکمان روى زمین هستند :

امام صادق ع فرمود : 
گـویــا امــام قــائـم (عج) را بر بالاى منبر کوفه مى نگرم که یارانش 313 نفر مرد به تعداد جنگاوران مسلمانان جنگ بدر اطرافش را گرفته اند این یاران پرچمداران و حاکمان بر مردم در زمین از جانب خداوند هستند.

و) 313 نفر امت معدوده و همچون پاره هاى ابرهاى متراکم هستند :

در قرآن مى خوانیم ـ هر جا که باشید ، خداوند همه شما را حاضر مى کند ـ در تفسیر این آیه شریفه امام باقر (ع) مى فرماید : 
منظور یاران قائم (عج) اند که 313 نفرند ، بــه خــدا سـوگـنـد منظور از امـت معدوده کـه (در سوره هود آمده) آنها هستند. به خدا سوگند در یک ساعت همگى جمع مى شوند ، همچون پاره هاى ابر پائیزى که بر اثر باد جمع و متراکم مى گردد.

ز) 313 نفر رکن ها و پایه هاى خلل ناپذیر و پشتیبانان محکم اند :

امــام صـادق در تفسیر آیــه 70 سوره هود که در آن آمده ، حضرت لوط به قوم سرکش و تبهکار خود گفت : «لو أن ّ لى بکم قوّة او آوى الى رکن شدید» ، فرمود : منظور از قوة همان قائم (عج) است و منظور از رکن (پشتیبان محکم) 313 نفر از یارانش هستند.

ح) امام باقر ع فرمود : امــام قـائـم (عج) داراى 313 نفر یــاور اسـت که این افراد از عجم هستند، برخى از آنها در روز بر روى ابر سوار شده و راه مى روند و به نام و پدر و اوصاف و نسب معروفند.

ط) دست خدا بالاى سر حضرت مهدى (عج) و یارانش است :

این مطلب از آیه شریفه «ان تنصروالله ینصرکم و یثبّت اقدامکم» استفاده مى شود.

ى) 50 نفر از 313 نفر یار مخصوص امام زمان (عج) از زنان هستند :

امام باقر (ع) مـى فـرماید : سوگند به خدا سیصد و اندى نفر مرد مى آیند که در میانشان 50 نفر زن هستند، آمدنشان همچون ابرهاى پاییزى است.

 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : hamid reza
تاریخ : سه شنبه 7 بهمن 1393
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: